Arab governments investing heavily in Satellite TV News

Arab governments investing heavily in Satellite TV News
SHARE ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


By Ray Hanania

Al Arab Satellite TV News Station studios

Al Arab Satellite TV News Station studios

Ever since al-Jazeera (AlJazeera, Al Jazeera) launched as a mouthpiece for the Government of Qatar in 1996, Arab governments have been slowly assessing the power of an in-house and controlled news media.

Although al-Jazeera (“The Island”) claims to be objective the Qatar-based government run news channel has drifted far away from professional journalism and has instead embraced extremism and populist causes. The channel has attacked Arabs who have supported the peace process with Israel, and favored extremist columnists and writers who promote hatred and religious extremism.

Al Jazeera has been banned and censored in most Arab countries including Algeria, Saudi Arabia, Bahrain, Iraq and Egypt just to name a few. It has been repeatedly denounced by Israel’s rightwing fanatic government and the criticism by Israel has given al-Jazeera a faux shield of “righteousness” in the narrowly focused eyes of the Arab public which sees Palestine as a sacred cause that they cheer but fail to much effort in saving.

Al Jazeera has often published scurrilous columns and blog posts from fanatics in the Arab World and in the West targeting moderate voices in the Arab Community that advocate peace based on compromise with Israel. Al- Jazeera is often described as embracing the radical extremism of the Jabha Palestinian movement.

To protect itself, though, Al-Jazeera has also launched a second front to portray itself as a champion of Palestinian rights, when in fact its news reporting has done very little to expose the true crisis that challenges Palestinian freedom and statehood. Instead, the Qatar-owned satellite news station has become the political arm against the pro-peace bock of Arab states led by Saudi Arabia, a close ally of the United States.

Having had enough of al-Jazeera’s one-sided political attacks, the Saudis funded and launched their own satellite TV news operation in 2003, Al-Arabiya (“The Arabic One”), which has embraced a more moderate approach to news stories and countered the bias asserted against al-Jazeera.

The Arab Daily News

↑ Grab this Headline Animator

Both Al Jazeera and al-Arabiya began as Arabic language news operations and expanded to include English broadcasts, in part to cater to pander and curry favor with the United States. In al-Jazeera’s case, though, officials of the Bush administration branded al-Jazeera as a “terrorist” network following the Sept. 11, 2001 terrorist attacks in part because al-Jazeera often broadcast the propaganda of al-Qaeda.

In 2013, in an effort to try to make itself more acceptable to the powerful American public audience, Al-Jazeera launched al-Jazeera America which duplicated much of its English language international broadcasts on Al Jazeera English. But al Jazeera English was boycotted by most American cable companies and has been viewed as little more than a watered-down step-sister of Al Jazeera Arabic. To sidestep the boycott, Qatar funded the purchased of Current TV, an American based Cable TV Channel owned by former Vice President Al Gore. The content on Al Jazeera America was watered down even further and many of the on-air personalities are American journalists, Canadian and British journalists lured by Qatar’s oil-industry deep pockets.

Still, AJAM (as Al Jazeera America is often called) has failed to break into the America market. Although much of AJAM’s focus is on non-Arab topics, its association with Al Jazeera Arabic and English has marked it as unreliable.

But the media wars in the Arab World have not improved and are expanding. This week, with the support of one of the wealthiest Saudis in the World, Prince Alwaleed Bin Talal Bin Abdulaziz Al Saud, a member of the ruling Saudi family best known for his $4.8 million dollar diamond covered Mercedez Benz, Saudi ally Bahrain has launched the Al Arab “(The Arab) Satellite News Channel.

The Arab World clearly is no different than the West when it comes to news. In 1980, liberal billionaire Ted Turner launched CNN to help strengthen the liberal voice in America. The purpose wasn’t as much to manage America’s war against “terrorism,” as it is today, but rather to exploit the weakening of the mainstream TV networks like ABC, NBC and CBS which were losing audiences and advertising.

In 1996, to challenge the growing liberalism of CNN and the media, British media mogul Rupert Murdoch launched FOX Cable News, which has embraced a rightwing, neo-con agenda.

So why should the Arab World be any different.

Although CNN and FOX News are privately owned, the politics of the two Cable TV giants reflect the same kind of extremist politics found in the Middle East where governments, rather than government cronies, control the birth of news media channels.

Here’s the press releases announcing the launch of al Arab Satellite News Channel:

Alarab News Channel, the MENA region’s latest 24-hour news channel, began transmission at 13.00 GMT on 1st February from its headquarters in Bahrain to viewers all over the world. The launch ushers in a completely new style of news programming for the Middle East and beyond and fills a critical void in Arab-language news programming by delivering to millions of viewers with an objective, fresh and unbiased view of world events.

Commenting on the launch, Mr. Fahad Sukait, Chairman of the Board and Chief Executive Officer of the channel said: “We are proud of the strong start we’ve made and thank HRH Prince Alwaleed Bin Talal Bin Abdulaziz Al Saud for his unstinting support. Our goal is to provide viewers with a new and different style, delivering impartial and accurate news based on deep analysis.” He added: “I would like to thank all our staff for their hard work which has contributed to today’s successful launch.”

Mr. Jamal Khashoggi, General Manager, commented: “We felt there was a real need for an independent and impartial channel. We are proud that our programs will go beyond the ‘normal’ to provide viewers with the stories that matter to them.”

Alarab will deliver the news objectively and accurately, providing news bulletins at the top of each hour through its extensive network of correspondents and bureaux around the world, in addition to a group of analysts and subject matter experts. The region’s leading business news will be delivered through a cooperation agreement with Bloomberg which will provide world-class information to the region’s business community.

Aside from the news, Alarab will broadcast a range of programs including a focus on Saudi Arabian affairs. Every weekday from Sunday to Thursday, the KSA bulletin – presented by Nour AlShaikh and Mefreh Al Shaqiqi – will feature news from the Kingdom. Ghanem Al Mareekhi will host “Min Al Riyadh“, a daily talk show covering a range of topics that matter to Saudis, from politics to social affairs, and which will open a dialog between the Saudi people and the authorities.

“AlMashhad Al layla” with Laila Al Skaikly will be on air every Thursday and goes beyond the story, giving answers and new angles to daily events. Taria Alaas will host a one-hour weekly program entitled “Majalis Al Arab” which looks at the decision-making processes in Arab parliaments and the role they play in modern Arab political life.

About Alarab News Channel:

Alarab News Channel fills a critical void in Arab-language news programming by delivering to millions of viewers with an objective, fresh and unbiased view of local and world events. Based in Bahrain, the all-Arabic language channel features extensive news programming as well as regular news roundups, travel, politics, social affairs, sports and culture and the channel’s cooperation agreement with Bloomberg makes it the reference point for the business community across the region.

The Arab Daily News

↑ Grab this Headline Animator

rayhanania

Managing Writer at The Arab Daily News
RAY HANANIA — Columnist

Ray Hanania is an award winning political and humor columnist who analyzes American and Middle East politics, and life in general. He is an author of several books.

Hanania covered Chicago Politics and Chicago City Hall from 1976 through 1992. He began writing in 1975 publishing The Middle Eastern Voice newspaper in Chicago (1975-1977). He later published “The National Arab American Times” newspaper (2004-2007).

Hanania writes weekly columns on Middle East and American Arab issues as Special US Correspondent for the Arab News ArabNews.com, at TheArabDailyNews.com, and at SuburbanChicagoland.com. He has published weekly columns in the Jerusalem Post newspaper, YNetNews.com, Newsday, the Orlando Sentinel, Houston Chronical, and Arlington Heights Daily Herald.

Hanania is the recipient of four (4) Chicago Headline Club “Peter Lisagor Awards” for Column writing. In November 2006, he was named “Best Ethnic American Columnist” by the New American Media. In 2009, Hanania received the prestigious Sigma Delta Chi Award for Writing from the Society of Professional Journalists. He is the recipient of the MT Mehdi Courage in Journalism Award. He was honored for his writing skills with two (2) Chicago Stick-o-Type awards from the Chicago Newspaper Guild. In 1990, Hanania was nominated by the Chicago Sun-Times editors for a Pulitzer Prize for his four-part series on the Palestinian Intifada.

His writings have also been honored by two national Awards from ADC for his writing, and from the National Arab American Journalists Association.

Click here to send Ray Hanania email.
rayhanania


SHARE ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

The Arab Daily News

↑ Grab this Headline Animator

One comment on “Arab governments investing heavily in Satellite TV News
  1. messenger says:

    “ALL the nations of the world are but a DROP in a bucket. They are nothing more than mere DUST on a scale”

    Praise YHWH ALMIGHTY, YESHUA the Messiah is RULING!

    All the World Powers are being TORN DOWN, but NOT by human hands. ALL OF THEM! THE ARABS ARE NO EXCEPTION!

    The World Powers have been ruling with the power of SPIRITISM. Spiritism is the worship of demons through SORCERY and MAGIC. The Most High’s Holy Word clearly shows that the Devil and his Demons are the HIDDEN HANDS behind the WORLD POWERS. (1John 5:19, Luke 4:6, Ephesians 6:11-12) YESHUA the Son of YHWH is DISMANTLING this WICKED HOUSE.

    HEAR THE WORD OF YHWH THE MOST HIGH: “In the days of those Kings the Most High of the heaven will set up a KINGDOM that will NEVER be brought to ruin. The KINGDOM itself will NOT be passed on to any other people. It will CRUSH and put an END to ALL other kingdoms, and it itself WILL STAND TO TIME INDEFINITE” Daniel 2:44

    YESHUA the Chosen One of the Most High, is DISMANTLING ALL THE NATIONS! Ecclesiastes says: ” There is a time to build and a time to TEAR DOWN”

    HEAR THE WORD OF YHWH: “YHWH The Most High is slow to anger and his power is Great, but he never lets the GUILTY go UNPUNISHED”

    HEAR THE WORD OF YHWH: “I will cause distress to mankind, and they will certainly walk like blind men, because it is AGAINST YHWH ALMIGHTY that they have SINNED. Their blood will actually be poured out like dust, and the bowels like the dung! Neither their silver nor their gold will be able to save them in the day of YHWH’S FURY, but by the fire of his zeal, the WHOLE EARTH WILL BE DEVOURED, because YHWH will make an EXTERMINATION indeed a terrible one of ALL the inhabitants of the earth.”

    ALL HEAR THIS: YESHUA THE GLORIFIED SON OF YHWH ALMIGHTY IS NEAR!

Leave a Reply